De kabelspoorweg ook wel de Funicular van Kiev genoemd is een onmisbaar vervoermiddel voor veel mensen in Kiev. Elke dag serveert het tot 15 miljoen passagiers. Voor toeristen is de lift van bijzonder belang, omdat zo’n oude attractie niet over het hoofd kan worden gezien. Deze klifbaan is een van de must see plaatsen in Kiev. Deze kabelspoorweg bevindt zich in de buurt van de Andriyivsky-afdaling, een favoriete plek voor kunstenaars en schilders.
De geschiedenis van de kabelbaan van Kiev
Het kabelsysteem in de bovenstad Podil in Kiev werd gebouwd in de periode van het Russische rijk. Tot het begin van de 20e eeuw kon de bovenstad alleen worden bereikt door houten trappen. Tijdens de ontwikkeling van het stedelijk vervoer, startte de bouw van de lift en was de lift er als één van de eerste snelle vervoersmiddelen.
In 1905 werd de kabelspoorweg in gebruik genomen. De bouw ervan had 3 jaar geduurd en was dus gestart in 1902. Al het materieel werd in Zwitserland op bestelling gemaakt. Volgens de oorspronkelijke lengte van het liftproject moest het 250 meter zijn. Omdat een lager gelegen privéhuis niet gesloopt zou worden, is de lengte van de kabelbaan korter gemaakt, namelijk 238 meter lang. De reistijd van deze afstand bedraagt zo’n 3 minuten.
Een botsing zonder gewonden
Pas in het Sovjettijdperk werd het eerste ontwerp tot leven gebracht. In 1928, tijdens een botsing, werden de wagens ervan beschadigd. Gelukkig werd geen enkele van de passagiers gewond. De nieuwe wagens konden nadien 70 passagiers vervoeren. De treinreis ging vervolgens met een snelheid van twee meter per seconde. In dezelfde periode werd het huidige onderste station gebouwd, dat zich in de buurt van het metrostation Postal Square en Riverport bevindt. In 1980 werd de kabelbaan gereconstrueerd. Om bij de kabelspoorweg in Kiev te komen, moet je met de metro uitstappen bij Postal Square.
Toegang via de kabelbaan vanuit Podil (de lagere stad)
De Kiev-kabelbaan is een rit die op elke toeristenlijst moet staan of fascinerende dingen om te ontdekken. De kabelbaan verbindt de historische bovenstad met de lagere Podil-wijk via de steile heuvel en biedt je de mogelijkheid om het adembenemend mooie landschap van Kiev te verkennen en ook de rivier de Dnjepr te bekijken. De totale stijging van de helling is 36%.
De bovenstad van Kiev
Als je klaar bent om deze rit te maken en plezier te hebben, is het ideaal dat je eerst de verbazingwekkende Andrew’s Descent afdaalt, ook gekend als de bovenstad of Andriyivskyy Descent. Als je beneden bent, kun je de wijk Podil bezoeken. Je kunt dan de kabelbaan nemen naar het prachtige Sint Michielsklooster. Omdat het erg dicht bij het Sint-Michielsklooster ligt, werd het ooit de mechanische lift van Sint Michiel genoemd. Later, toen de kathedraal door de Sovjets in 1935-1936 werd vernietigd, werd de kabelbaan hernoemd.
Een project van Arthur Abrahamson
De kabelbaan werd gebouwd tussen 1902 en 1905 en werd op 7 mei 1905 voor het publiek geopend. Het was het project van Arthur Abrahamson en het werd gemaakt in opdracht van een Belgische eigenaar van de Kiev trams, die het project ook financierde.
Wagens op de kabelbaan
De kabelbaan bevat slechts twee wagens. Ze hebben de Cyrillische letters staan, dewelke voor links en rechts staan. Er zijn slechts twee stations en deze worden Upper Station en Lower Station genoemd. Zo kun je de stop niet missen of in de war raken. Het bovenste station heeft een elektromotor die deze kabelbanen van stroom voorziet. De totale lengte van de baan is 238 meter. Er is maar één baan en deze splitst zich in het midden in twee, zodat de wagens elkaar kunnen passeren.
Een korte rit en bijna 3 miljoen passagiers per jaar
Dit is een korte rit en je hebt maximaal 3 minuten nodig om bij de volgende halte te komen. Het loopt van het Mykhailivska-plein in de bovenstad naar het Poshtova-plein in de Podil en omgekeerd. De kabelbaan is zo beroemd dat het dagelijks ongeveer 10.000 tot 15.000 passagiers heeft en ongeveer 2,8 miljoen passagiers op jaarbasis dient. De ticketprijs is net zo hoog als elk ander openbaar vervoer in de stad. Het goede is echter dat kinderen gratis mogen rijden. Aan weerszijden van de spoorlijn zijn kaartautomaten.
Een opwindende rit
De kabelbaan biedt je een snelle, opwindende en kosteneffectieve rit. Als je in Kiev bent, kan je het niet missen, want er zijn maar twee kabelbanen in Oekraïne en het is er één van (de andere is gelegen in Odessa). Je zult zeker genieten van het meerijden ervan en een geweldige tijd beleven. Voor de liefhebbers zijn er vakantieverblijven beschikbaar aan de voet van de kabelbaan en dicht bij Andriyivsky Descent.
Waarom de lokale bevolking van de kabelbaan houdt
Kun je geloven dat dit soort vervoer erg belangrijk is voor inwoners van Kiev, omdat het de bovenstad verbindt met het historische deel van Kiev, namelijk Podol. Het metrostation Poshtova ploshcha en de haven van de rivier liggen in de buurt van het onderstation. Het ministerie van Internationale Zaken bevindt zich in de buurt van het bovenstation van de kabelbaan.
Waarom je het moet bezoeken
Je zou dat soort transport moeten proberen omdat het raar, traag, vreemd maar tegelijkertijd zo uniek is!